O CEO κ. Δασκαλάκης Γεώργιος & η ομάδα του travelplan.gr σας εύχονται καλά ταξίδια!
Ένα εντυπωσιακό αεροδρόμιο αποτελεί αναμφίβολα ένα απτό σύμβολο μιας οικονομικά ισχυρής δύναμης και αυτό δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση για τις χώρες της Μέσης Ανατολής που έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα για το πιο εντυπωσιακό αεροδρόμιο του κόσμου. Πάμε να...
δούμε τις συμμετοχές.
Στους συμμετέχοντες αυτής της άτυπης κόντρας μην περιμένετε εκπλήξεις. Οι «διαγωνιζόμενοι» είναι λίγο ή πολύ αναμενόμενοι και είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν δισεκατομμύρια για να κερδίσουν τη δόξα και την προτίμηση των επιβατών. Abu Dhabi, Dubai, Doha, Riyadh και Κωνσταντινούπολη βρίσκονται σε πυρετώδεις προετοιμασίες!
Ίσως από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα του απαιτητικού αγώνα είναι το ολοκαίνουριο Midfield Terminal Complex του Διεθνούς Αεροδρομίου του Abu Dhabi. Η επέκταση αυτή θα ολοκληρωθεί το 2017 αφού για αυτήν θα έχουν απαιτηθεί κάτι παραπάνω από 6,8 δις δολάρια, ενώ πρόκειται να αποτελέσει και το ψηλότερο Terminal στον κόσμο. Αν θέλετε να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, η εντυπωσιακή ανακαίνιση του Terminal 4 στο Διεθνές Αεροδρόμιο JFK κόστισε «μόλις» 1,4 δις δολάρια! Αν το κόστος σας φαίνεται τεράστιο, ο Anthony Mosellie, ένας από τους υπευθύνους της ομάδας Kohn Pedersen Fox Associates που έχει αναλάβει τον σχεδιασμό του νέου Terminal του Abu Dhabi, δηλώνει: «Αν σκεφτείτε πως πρόκειται για μια κατασκευή 700,000 τ.μ. -λίγο μεγαλύτερη από το αμερικανικό Πεντάγωνο, τότε πρόκειται για ένα αρκετά λογικό κόστος».
Φυσικά το Κατάρ και το αεροδρόμιο της Ντόχα δεν θα μπορούσαν να μην απαντήσουν στην πρόκληση του ψηλότερου terminal για αυτό και ετοιμάζουν το μεγαλύτερο διάδρομο από/προσγείωσης στον κόσμο. Όσο για το Ντουμπάι και τη Κωνσταντινούπολη έχουν τον δικό τους αγώνα για τον τίτλο του μεγαλύτερου αεροδρομίου του κόσμου με το πρώτο να φιλοξενεί το μοναδικό στον κόσμο Terminal που είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στην εξυπηρέτηση του Airbus A380.
Πίσω όμως από τις αίθουσες αναμονής οι υπεύθυνοι των αεροδρομίων αυτών φιλοδοξούν να δημιουργήσουν μια «βιτρίνα» της πόλης μέσα αυτά με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το νέο terminal του Abu Dhabi που θα πρόκειται να φιλοξενεί μουσείο ανάλογης φήμης όπως αυτά τα Louvre και Guggenheim που άνοιξαν πρόσφατα τις πύλες τους στο αραβικό εμιράτο. Όπως εξηγεί ο κύριος Mosellie «ίσως το μεγαλύτερο ποσοστό των επιβατών που φτάσουν στο αεροδρόμιο δεν θα δουν την πόλη καθώς πρόκειται για επιβάτες που θα περιμένουν την ανταπόκρισή τους για κάποιο άλλο σημείο του πλανήτη. Ο σχεδιασμός λοιπόν είναι να χρησιμοποιήσουμε το αεροδρόμιο ως μια «εισαγωγή» της πόλης ώστε να την επισκεφθούν σε κάποια μελλοντική στιγμή».
Άλλωστε αν δεν πετύχει ο παραπάνω τρόπος σκέψης αυτή φαίνεται πως οι αριθμοί αργά ή γρήγορα θα διαψεύσουν αυτά τα μεγαλοπρεπή έργα. Οι αριθμοί λένε πως με την ολοκλήρωση όλων αυτών των γιγαντιαίων αεροδρομίων η περιοχή της Μέσης Ανατολής θα μπορεί να εξυπηρετεί με χαρακτηριστική άνεση περίπου 450 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Πόσους εξυπηρετεί σήμερα; Συνολικά 140 εκ. επιβάτες κάθε χρόνο. Και η επόμενη απορία. Αξίζουν τελικά αν δει κανείς όλη αυτήν την επένδυση από την οικονομική όψη του νομίσματος; Σίγουρα οι Άραβες, κυρίως, έχουν βάλει πολύ υψηλά τον πήχη ως προς τις προβλέψεις τους και ο αριθμός αυτός σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις των ειδικών δεν θα επιτευχθεί σε διάστημα συντομότερο των 5 ετών αλλά το σημαντικό είναι ότι θα επιτευχθεί! Άλλωστε οι άνθρωποι που κρατούν τα ηνία της περιοχής στα χέρια τους έχουν την φιλοσοφία του «αν το φτιάξεις θα έρθουν» και μέχρι τώρα δείχνει ότι τους βγαίνει και με το παραπάνω.
Στον παραπάνω συλλογισμό προσθέστε το γεγονός ότι ένα αεροδρόμιο δεν επιδρά οικονομικά μόνο εντός των ορίων του αλλά και σε ολόκληρη την περιοχή. Για παράδειγμα η αξία της γης αναβαθμίζεται και ένας ολόκληρος μικρόκοσμος δημιουργείται γύρω από αυτό. Ενδεικτικά και μόνο, οι αεροπορικές μετακινήσεις προσφέρουν το 28% του ΑΕΠ στο Ντουμπάι ενώ από την στιγμή που το αεροδρόμιο θα λειτουργήσει σε πλήρεις ρυθμούς το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί στο 35%.
Η περίπτωση του αεροδρομίου του Ντουμπάι είναι εντυπωσιακή καθώς παρουσιάζει κατά μέσο όρο αύξηση 15% στην επιβατική κίνηση, ποσοστό δηλαδή περίπου τριπλάσιο από τον μέσο όρο των υπόλοιπων αεροδρομίων του κόσμου, ενώ φέτος οι διεθνείς αφίξεις ξεπέρασαν σε αριθμό αυτές του αεροδρομίου Charles de Gaulle του Παρισιού και κατατάσσοντας το ως το δεύτερο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στον κόσμο. Με όλα αυτά κατά νου υπεύθυνοι του αεροδρομίου του Ντουμπάι δεν φαίνεται να ανησυχούν μήπως οι προβλέψεις τους για το μέλλον φανούν υπεραισιόδοξες αλλά για το τι θα συμβεί το 2020 όταν σύμφωνα με τις προβλέψεις τους το αεροδρόμιο θα έχει φτάσει τον εκπληκτικό αριθμό των 74 εκ. επιβατών τον χρόνο που είναι και το μέγιστο που μπορεί να εξυπηρετήσει σήμερα!
Αν τα 74 εκ. επιβάτες τον χρόνο σας φαίνονται εντυπωσιακός αριθμός τότε πως θα σας φαινόντουσαν τα 150 εκ. που προβλέπεται να εξυπηρετεί το νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης; Η περίπτωση βέβαια της Κωνσταντινούπολης ωστόσο είναι αρκετά διαφορετική, αφού ναι μεν και εδώ όπως και στην περίπτωση του Ντουμπάι υπάρχει ένας ισχυρός αερομεταφορέας με μεγάλο δίκτυο και διαρκώς ανερχόμενα ποσοστά αλλά από εκεί και πέρα αρχίζουν οι διαφορές. Η Κωνσταντινούπολη λοιπόν με πληθυσμό13 εκ. ατόμων διαθέτει μια πηγή επιβατών, έχει εντυπωσιακό τουριστικό ρεύμα και φυσικά η ίδια η εσωτερική αγορά της Τουρκίας είναι ιδιαίτερα ισχυρή.
Το μόνο λοιπόν που μένει είναι ο χρόνος για να δούμε αν τα αεροδρόμια αυτά θα καταφέρουν κάποια στιγμή να συγκεντρώσουν τα εκατομμύρια επιβατών που οι δημιουργοί τους φιλοδοξούν.
Midfield Terminal Complex